FRANKO THE CRAZY REVENGE

Oryginalny opis z pudełka: Zadaniem gracza jest zniszczenie groźnej bandy kryminalistów, którzy kilka lat wcześniej zabili mu przyjaciela.
Bandzie przewodzi trzech szefów, z których najgroźniejszy jest drab o przezwisku Klocek. To z nim Franko będzie musiał spotkać się na końcu drogi, aby sprawiedliwości stało się zadość.
“Franko: The Crazy Revenge” jest klasyczną grą typu beat’em up. W grze uczestniczy jeden gracz posługujący się joystickiem. Do wyboru mamy jedną z dwóch postaci tytułowych Franko lub Alex. Każdy z nich posiada specyficzne dla siebie ciosy (jedne lepiej, drugie gorzej opanowane), wybór zależy od gracza. Uwaga! Ostrzegamy, że gra zawiera sceny brutalne i mocno nacechowane “folklorem” niższych sfer.

Rozgrywka w wersji na komputer Amiga
Wydawca:1994, Mirage
Twórcy:World Software
Pomysł:Mariusz Pawluk
Kod:Tomasz Tomaszek
Grafika:Mariusz Pawluk
Muzyka:Sławomir Mrozek
Legendarny rajd maluchem w kultowej grze “Franko the crazy revenge” w wersji na komputer Amiga.

Akcja gry rozpoczyna się w 1987 roku w Szczecinie – głównym miejscu przerzutowym polskich przemytników. Główni bohaterowie, Franko oraz Alex, trenowali sztuki walki dla własnego bezpieczeństwa i chęci imponowania innym. Podczas jednej z nocnych przechadzek zatrzymuje ich banda Klocka – największego przemytnika w mieście. Rozpoczyna się bijatyka, podczas której Franko i Alex tracą przytomność. Gdy Franko ocknął się, zobaczył, że jego przyjaciel jest martwy. Poprzysiągł zemścić się na Klocku i po długim treningu ruszył samotnie na bandę. Akcja gry toczy się w czasie transformacji ustrojowej, w roku 1989.
Franko jest klasyczną grą typu beat ’em up z grafiką dwuwymiarową. Postać sterowana przez gracza przemieszcza się w prawą lub w lewą stronę ekranu, walcząc z licznymi przeciwnikami.Głównym zadaniem w grze jest wyeliminowanie wszystkich wrogów należących do bandy Klocka. W grze znajduje się trzech bossów (w tym Klocek), których pokonanie kończy etap. Do dyspozycji gracz ma jedną z dwóch postaci – Franko lub Alexa (pomimo śmierci bohatera w intrze), różniących się nie tylko wyglądem, ale i używanymi umiejętnościami. Podczas rozgrywki gracz spotyka wielu zróżnicowanych przeciwników, posiadających zdolność wykonywania odmiennych ciosów, różnej siły oraz wypowiadanych kwestii. Wśród wrogów znajdują się przedstawiciele subkultur lat 80., tacy jak punki, skini, heavymetalowcy, Oi-owcy, kulturyści, czy zawodnicy karate, ale też funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej oraz ZOMO. Poziomy produkcji podzielone są na etapy, w których gracz przemieszcza się pomiędzy dzielnicami Szczecina za pomocą Fiata 126P, nazywanego w grze maluszkiem. Jadąc samochodem gracz musi uważać na przechodniów (starsze kobiety, kobiety z wózkami). Sterowanie w grze odbywa się za pomocą klawiatury lub pada albo joysticka.
Początki powstawania gry sięgają 1991 roku, kiedy to członkowie szczecińskiej grupy World Software grafik i pomysłodawca Mariusz Pawluk, wraz z programistą Tomaszem Tomaszkiem i muzykiem Sławomirem Mrozkiem zaczęli wstępne prace nad ich wspólnym projektem utrzymanym w klimatach chodzonych bijatyk typu beat ’em up. Początkowo gra miała charakter zupełnie niekomercyjny i dopiero wraz z rozwijaniem się projektu zaczęto myśleć o jej wydaniu pudełkowym. Początkowo nosiła tytuł Franio, co wskazywało na lekki stosunek twórców do swojej produkcji, następnie Franko: The Idiots Killer, a ostatecznie Franko: The Crazy Revenge. Trwały także prace nad Franko 2 na komputery Amiga i PC. Prace nad projektem zostały przerwane. W 2003 roku podjęto prace nad wersją na konsolę Game Boy Advance – Franko 2: No Mercy – jednak i ten projekt nie został skończony.

Wikipedia