Amigowa gra Cytadela dla Windows, Linux i MacOS

„Cytadela”, którą możecie pobrać poniżej to konwersja starej amigowej strzelanki FPS. Oryginał został stworzony w połowie lat 90-tych przez Virtual Design i wydany po raz pierwszy w Polsce, a następnie w innych krajach. Gra została przepisana w C++, wykorzystuje OpenGL oraz bibliotekę SDL. Jako konwersja, ten projekt stara się być tak podobny do oryginału, jak to możliwe ale jest to oczywiste, że nie można tego osiągnąć w 100%. W konwersji wykorzystanych jest kilka algorytmów pochodzących z oryginału. Cała muzyka, większość grafiki, wszystkie dźwięki i poziomy pochodzą z wersji oryginalnej, ale w niektórych przypadkach zostały przetworzone i/lub zmodyfikowane w celu ułatwienia wykorzystania ich w konwersji i poprawienia kilku błędów. Żadnych znaczących zmian w stosunku do oryginału nie ma, polegają one jedynie na sposobie sterowania itp mechanizmach. Grę można m.in uruchomić w okienku. Co prawda ostatnia aktualizacja wyszła na początku 2013 roku, to mogę potwierdzić, że działa na Windows 10.

Fabuła gry jest prosta. Cytadela jest tajną wojskową bazą badawczą zlokalizowaną na odległej planecie. Po zerwaniu kontaktu z bazą wysłano tam wojskowy statek kosmiczny z misją przywrócenia łączności lub, jeśli to niemożliwe, zniszczenia bazy. Zbliżając się do planety, statek kosmiczny został zniszczony przez systemy obronne Cytadeli, a Ty jako jedyny ocalały nie masz innego wyjścia, jak tylko wypełnić misję samemu – musisz zniszczyć Cytadelę. Aby to zrobić, musisz przejść przez całą bazę, znaleźć sześć części bomby i podłożyć ją w Centrum dowodzenia. Twoje zadanie nie jest proste – są tu hordy wrogów, którzy będą próbować cię powstrzymać, a będziesz musiał rozwiązać wiele zagadek, aby odnaleźć drogę przez bazę…


Grę można pobrać w wersjach na Linux, MacOS oraz Windows z oficjalnej strony Cytadeli
lub bezpośrednio z mirrora, gdzie znajduje się wersja na Windows.

[fblike]

Deweloper: Virtual Design, Arrakis Software
Design: Paweł Matusz, Artur Bardowski, Jakub Bardowski, Jan Rózycki, Artur Opala, Marcin Stangel
Kod: Paweł Matusz
Grafika: Artur Bardowski, Radek Czeczotka
Muzyka, dźwięk: Artur Opala
Oryginalne wymagania sprzętowe: Amiga OCS, ECS
Ilość dyskietek: 5

Klawiszologia:

  • ‚enter’, ‚shift’ – użycie wybranej broni/karty lub ręki
  • ‚esc’ – wyjście do menu (zakończenie gry)
  • ‚space’ – użycie ręki
  • strzałka w górę, 8 na numerycznej, W – idź do przodu
  • strzałka w dół, 5 na numerycznej, S – idź do tyłu
  • strzałka w lewo, 7 na numerycznej – skręć w lewo
  • strzałka w prawo, 9 na numerycznej – skręć w prawo
  • 4 na numerycznej, A – strafe w lewo
  • 6 na numerycznej, D – strafe w prawo
  • ‚tab’ – wł/wył mapy
  • p – wł/wył pauzę
  • z – wł/wył zakłucenia wizji
  • F1 – wybierz ręke
  • F2 – wybierz pistolet
  • F3 – wybierz strzelbę
  • F4 – wybierz karabin maszynowy
  • F5 – wybierz miotacz ognia
  • F6 – wybierz blaster
  • F7 – wybierz wyrzutnię rakiet
  • F8 – wybierz czerwoną kartę
  • F9 – wybierz zieloną kartę
  • F10 – wybierz niebieską kartę
  • [ – zwiększ szybkość myszy
  • ] – zmniejsz szybkość myszy

Mysz: Poruszanie myszą powoduje skręcanie w prawo oraz w lewo; kliknięcie pierwszego (lewego) przycisku myszy powoduje poruszanie się do przodu; kliknięcie drugiego (prawego) przycisku powoduje użycie wybranej broni lub przedmiotu.

Jeśli jesteś fanem „Cytadeli„, nie zapomnij oddać na nią głosu w pojedynku z grą „Gloom„, TUTAJ.

NOWA POLSKA AMIGOWA KARTA TURBO | FAST CS-540
MOD. AXEL F - Teoria Strasznego Panningu i Fix
Technological Death + Hidden Part

[post_grid id='2428']